+420 724 169 619 - objednávky

Dokážete si představit život bez židle?

Asi sotva. Sezení na židli vyplňuje většinu našich dnů už od nástupu do první třídy. Počínaje školou, v mnoha případech zaměstnáním, ale bohužel i „zábavou“ u televize, počítače, na koncertech či v divadle. Sedíme, sedíme, sedíme. Nicméně lidské tělo není stvořeno pro náš moderní sed. Když se podíváme mezi přírodní národy, místo na židli tráví čas v hlubokém dřepu, případně v sedu na zemi, odpočinek tráví v leže a samozřejmě hodně chodí nebo běhají. A ačkoliv je už od dob kolonizace označujeme za „primitivní“, na rozdíl od nás neví, co je to artróza v kolenou.

A jak to máme se sedem my?

Buďte v klidu, toto není reklama na drahé židle. Náš seriál pokračuje v prozkoumávání těla, tentokrát vsedě.

Sedněte si, prosím…

Udělejte si čas na další rande se sebou. Račte se posadit. Na židli prosím.

Chodidla opřete o podložku a narovnejte záda.

Jak jsou vaše chodidla položená na zemi? Jak máte špičky, jsou vytočená ven nebo dovnitř, jsou obě stejně? Opíráte se o některé chodidlo více? Kde je zatížené – na patě, na zevní straně nebo spíše na špičce?

Co kolena? Jsou přímo nad kotníky, vtočená k sobě, nebo spíše od sebe?

Co pánev? Sedíte na sedacích kostech nebo na „ šunkách“ (myslím tím hýžďové svaly). Sedíte více na jedné straně pozadí?

Jaká je křivka vaší páteře – vyrovnaná, prohnutá nebo vyhrbená?

Co ramena? Jsou obě stejně, možná jedno více vpředu než druhé? Jak máte horní končetiny? Prozkoumejte pozice svých dlaní a prstů. Jsou uvolněné?

Co krk a hlava, kam směřuje brada, dolů nebo nahoru?

Jak se vám dýchá? A co svaly v oblasti bederní páteře, lopatek a krku, je zde nějaké napětí?

Obyčejný sed, ve kterém trávíme tolik času, a podívejte, kolik se toho dá pozorovat. Tímto způsobem se může i ze sezení na málo záživné schůzce stát malé dobrodružství. Lepší ale je, udělat si rovnou schůzku ve dvou, jen vy a vaše tělo. Je toho na zkoumání opravdu hodně. Můžete si vyzkoušet, jak se změní držení těla a napětí svalů v oblíbených sedech s nožkou přes nožku, můžete si nohy „zasukovat“ pod židli, tím vyloučíte oporu o chodidla. Co na to pánev, záda a krk? Hrajte si, zkoušejte a věřte, že najdete, co vaše tělo potřebuje.

Přejeme vám příjemné chvíle zastavení.

Napsala Elen Šubčíková

Editace Lenka A Němcová

Cesta za trvalým zdravím

 

Trvalé zdraví není něco, co někde získáte.

Je to výsledek nekonečné řady pravidelných drobných rozhodnutí a kroků. 

Tyto kroky musíte dělat sami. 

My vás můžeme inspirovat a podpořit.

You have Successfully Subscribed!