+420 724 169 619 - objednávky info@fyzioterapie-uhersky-brod.cz

Jak dýcháš?

Divná otázka, přece všichni dýcháme. Kdybychom nedýchali, tak bychom tu nebyli. Nepřemýšlíme o tom, jde to samo, nemusíme dýchání v běžném životě věnovat pozornost. Prostě jsme se narodili, nadechli, a tak to je. Dostali jsme tuto schopnost od Matky Přírody. Většina lidí si začne svého dechu všímat, až když se něco pokazí. To jsou obvykle lidé s informací, že „špatně dýchají“.

Chcete se s tím spokojit?

Pojďme své dýchání pozorovat a prozkoumat. Co že se vlastně děje? A co a jak dýchání ovlivňuje? Jaký je rozdíl mezi dechem, jsme-li v klidu a pohodě, a dechem ve stavu stresu, únavy, přepracování, nemoci?

Zveme vás na další dostaveníčko!

Buďte se svým dechem

Lehněte si na záda na podložku. Hlavu si můžete lehce podložit (např. složeným ručníkem), aby nebyla v záklonu, a stejně tak si můžete podložit i kolena pro větší pohodlí. Zavřete oči a pozorujte svůj dech. Věnujte mu několik minut. Prostě jen buďte s ním.

Pak můžete zaměřit pozornost na tělo. Co se při dýchání děje? Které části těla se pohybují? Pohybuje se hrudník? Kde a jak? Rozšiřuje se do stran, zvedá se nahoru, nebo se současně zvětšuje i směrem k podložce? Pohybuje se břicho? Co dělají ramena? Jsou jednotlivé části těla pružné, nebo naopak tuhé? Je nějaké místo, kam se nemůžete nadechnout?

Je váš dech plynulý, nebo přerušovaný? Jaký je jeho rytmus? Co je delší, nádech, nebo výdech? Zatím jen pozorujte, možná se dozvíte nové zajímavé informace.

Stejným způsobem můžete své dýchání prozkoumat vsedě, ve stoji, při chůzi, v klidu nebo při práci.

Co s tím dál?

Kvalita dýchání je zrcadlem našeho fyzického a psychického stavu.

Psychicky vyrovnaný, spokojený člověk dýchá plynule, hluboce, může mít lehce prodloužený výdech. Člověk nervózní, v nepohodě, ve stresu, unavený má dýchání povrchní, mělké, nepravidelné a často má kratší fázi výdechu. Ještě nevydechl a už se nadechuje.

Začneme-li svému dechu věnovat pozornost, naučíme-li se sním pracovat, máme k dispozici skvělý nástroj, jak svou psychiku ovlivnit. Protože jejich vztah je vzájemný – psychika ovlivňuje dýchání, a vědomý dech výborně ladí psychiku. Můžeme se zklidnit (např. před zkouškou nebo jednáním), ale i lehce povzbudit, pokud jsme unavení a ještě nás čeká nějaká (hlavně psychická) práce. A věřte, že tento způsob je lepší než chemie a hlavně vaši mysl nechá čistou.

Jak na to?

Najděte si klidné místo, kde nebudete rušeni. Udělejte si čas na další, tentokrát tvořivé zastaveníčko se sebou. Pohodlně se posaďte s rovnou páteří, můžete se opřít, a pozorujte svůj dech. Dejte si čas, zklidněte se, uvolněte se. Teď si můžete své dýchání představit jako vlnovku, nádech- vlnovka stoupá nahoru, výdech- vlnovka klesá dolů. Jen ji pozorujte. Jaká je vaše vlnovka? Je pravidelná, plynulá nebo hrbolatá, jak rozbité schodiště? Je delší část nádechu nebo výdechu? Stále dech jen pozorujte, nevadí, že není právě teď plynulý, důležité je, že si uvědomujete, jaký vlastně je.

Po chvíli se zaměřte na vlnovku, jako byste ji kreslili a pomalu se snažte ji vyhladit. Nemusí to jít hned, je to trénink, učíme se. Nedýchejte zhluboka, ale klidně a plynule. Když se vám podaří vyhladit vlnovku, můžete se zaměřit na délku nádechu a výdechu. Pokud prodloužíte fázi výdechu, zklidní se psychika, uvolní se tělo a nastává stav relaxace. Buďte v klidu, máte čas. Jen opakovaný trénink dělá mistra, a to, co se naučíte, můžete hojně využívat v běžném životě. Zadarmo a bez nežádoucích vedlejších účinků.

Přejeme vám příjemné chvíle zastavení.     

Napsala Elen Šubčíková

Editace Lenka A. Němcová

 

SM systém

 

Proč si stáhnout tento e-book?

Krátký a věcný text o praktickém cvičení pro zdraví.

You have Successfully Subscribed!